دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های مقابله (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های مقابله (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های مقابله ( فصل دوم ) در 23 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مشخصات فایل

تعداد صفحات 23
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های مقابله ( فصل دوم ) در 23 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقابله                                                                                                                                                                            

در اساسنامه سازمان جهانی بهداشت، سلامت انسان به معنای رفاه كامل جسمی، روانی و اجتماعی است. بر این اساس، یكی از سه ركن مهم سلامت انسان‌ها، سلامت روان می‌باشد كه در تعامل با سلامت جسمی و اجتماعی باعث سلامت كلی می‌گردد. عوامل مهمی سلامت روان انسان را به مخاطره می‌اندازد، مواجه شدن او با وقایع ناخوشایندی كه به طور روزمره با آن­ها سروكار دارد؛ وقایعی نظیر مرگ نزدیكان، بیماری، حوادث و سوانح، مشكلات اقتصادی، بی­عدالتی­های اجتماعی، انجام خطاهای روزمره، مشكلات محیط کار، هر یک از این وقایع انسان را تحت فشار روانی قرار می‌دهد. فشار روانی از طریق سازوکارهای روانی عصبی بر جسم و روان انسان اثر می­گذارد و در دراز­مدت می­تواند به ایجاد و تشدید اختلالات جسمی یا روانشناختی بینجامد. درصورتی که افراد زیادی از جامعه تحت تأثیر آثار ناشی از فشار روانی باشند، به طبع آن، این وضعیت باعث آثار سوء اجتماعی نیز خواهد شد. افراد در موقعیت‌های فشارآور از شیوه­های مقابله­ای متفاوتی استفاده می­کنند. کارآمد بودن یا ناکارآمد بودن این شیوه‌های مقابله، نقش اساسی در بهزیستی جسمی، روانی و اجتماعی افراد دارد. از آنجایی که فشار روانی همراه با هیجانات نامطلوب و ناسازگاری می‌باشد، لذا لازمه کارآمد بودن شیوه­های مقابله­ای این است که هیجانات به شیوه­ای ابراز گردد که نه تنها فشار روانی را به حداقل برساند، بلکه برای حفظ و ارتقای سلامت روان نیز بهترین کارآیی را داشته باشد. (بویر، کنیا، چارلز و هندریک، 2014).

هر فرد با توجه به ویژگی­های فردی و اجتماعی خود سبك و الگوی مشخصی برای رویارویی و مقابله با مشكلات و فشارهای زندگی دارد و به طریق ویژه‌ای با استرس­های زندگی كنار می‌آید. بدیهی است هر یك از این راهبردهای مقابله‌ای و روش‌های حل مسأله، درجات كارآمدی متفاوتی دارند و تأثیر خاص خود را بر سلامت عمومی افراد اعمال می­كنند (اقدسی و عیدی، 1393) وقتی که فشارهای روانی، جنبه­های زیستی و روانی انسان را تحت تأثیر قرار می­دهد، عملکردهای فیزیولوژیک، شناختی و رفتاری ما مختل و عملکردهای نابهنجار ظاهر می­شود. بر اثر فشار روانی، الگوی تفکر افراد اغلب آشفته و عملکرد حافظه و تمرکز فرد با مشکل مواجه می­شود. زمانی که فشار روانی افزایش می­یابد توجه ما به درخواست‌های محیطی کاهش و توجه به خود و جنبه­های نامرتبط محیطی افزایش می­یابد. در شرایط تنش‌زا تصمیم­گیری منطقی، ‌‌جست‌وجوی فعال اطلاعات و جذب و درك دقیق، به­طور ناقص­سازماندهی می­شود. به نظر می­رسد افراد در موقعیت­های تنش­زا از راهبردهای مقابله­ای متفاوتی استفاده می‌کنند (بهادری خسروشاهی و هاشمی نصرت­آباد، 1390). از نظر لازاروس و فولکمن (1988) شیوه­های مقابله با تنیدگی فرایند مشخص­کننده خواسته­ها و الزامات درونی و بیرونی، و نیز فرایندی فعال و هدفمند برای پاسخ‌دهی به محرکی تهدیدکننده است. در واقع روش مقابله یک حالت و رگه فردی ثابت نیست بلکه یک فرایند تعاملی است که همواره بر اثر تجربه تغییر می­یابد و اصلاح می­شود. راهبردهای مقابله شامل افکار، احساسات و اعمالی هستند که در موقعیت­های مختلف فراخوانده می­شوند تا از فشارهای روانی بکاهند. مقابله یعنی تلاش هشیار یا ناهشیار برای بازداری یا تضعیف عوامل تنش­زا یا تحمل آن­ها به طوری ­که حداقل آسیب­رسانی را داشته باشند (بساک نژاد و بوستانی، 1391).

اگر افراد راهبردها و نگرش­های مقابله­ای را در زندگی خود به کار ببرند، به احتمال زیاد توانایی­های فردی آن­ها پیشرفت خواهد کرد و خواهند توانست زندگی­شان را به­وسیله به­کارگیری راهبردهای درست و صحیح دوست­داشتنی­تر نمایند. البته برای انجام این کار باید بدانند که مقابله به چه معناست و فرایندهای مقابله­ای چگونه عمل می­کنند.

تاریخچه و تعاریف مقابله

در دهه گذشته، سازه­ای به نام “مقابله” در متون روان‌شناسی توجه زیادی را به خود جلب کرده است (دیویس، 2014). پژوهش‌‌های ‌زیست شناختی و روان‌شناختی در زمینه روش‌‌های ‌سازگاری با محیط قدمتی دیرینه دارد. مفهوم مقابله برای مدت طولانی است که در روان‌شناسی مطرح می‌باشد و شروع آن به صورت رسمی به دهه‌های شصت میلادی بر می‌گردد. به طور کلی، قبل از رواج اصطلاح مقابله مفاهیمی همچون سازگاری، ساز و کارهای سازگار شدن و تعامل‌یابی به گونه‌‌‌ای گسترده به کار می‌رفت. روانشناسان شخصیت، زیست شناسان تکاملی و زیست روانشناسان معتقدند انسان و سایر جانوران در مواقع ضروری مانند بروز تعارضات درونی، به خطر افتادن زندگی و تحریک شدن نیازهای روانی- جسمانی، در ‌‌جست‌وجوی تعادل و رفع تنش بر می‌آیند و به عبارتی برای سازگاری تلاش می‌کنند. لازاروس و فولکمن (1984) تلاش برای تعییر شناختی و رفتاری با هدف مدیریت تقاضاهای درونی یا بیرونی که فراتر از منابع فرد ارزیابی می‌شود را مقابله نام نهادند. به عبارت دیگر پاسخ مقابله‌ای چیزی است که انسان در مواجهه با تقاضاها فکر می‌کند یا انجام می‌دهد.

دیویس (2014)، معتقد است به کار افتادن ساز و کارهای دفاعی، دستکاری محیط، مهاجرت، ‌‌جست‌وجوی غذا و منابع غذایی جدید، همگی نشان‌دهنده شیوه‌های ‌سازگاری انسان و سایر موجودات است. به عنوان مثال می‌توان به ساز و کارهای دفاعی من در نظریه فروید اشاره کرد که غالباً ناخودآگاه هستند. در این نظریه، فرد در اثر کشمکش بین امیال درونی و مقررات بیرونی دچار اضطراب می‌شود و برای رهایی یا مقابله با این حالت درونی ناخوشایند از ساز و کارهای دفاعی مختلفی استفاده می‌کند که در اکثر موارد، موجب سازگاری رشد و موفقیت می‌شود.

بنابه تعریف، مقابله عبارت است از تسلط یافتن، کم کردن و یا تحمل آسیب­هایی که رویداد تنش­زا ایجاد می­کند. به عبارت دیگر، مقابله شامل تمام تلاش­های شناختی و رفتاری است که برای مهار، کاهش یا تحمل درخواست­های درونی یا بیرونی به کارگرفته می­شود. مقابله در برگیرنده تلاش­های كنش‌محور و درون روانی، برای اداره و تنظیم تقاضاهای محیطی، درونی و كشمكش میان آن­هاست و دو كاركرد مهم دارد: تنظیم هیجان‌های ناگوار و در پیش گرفتن كنشی برای تغییر و بهبود مسأله‌ای كه باعث ناراحتی شده است


. Ego


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *