دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال و مشکلات سلوکی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال و مشکلات سلوکی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال و مشکلات سلوکی در 51 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مشخصات فایل

تعداد صفحات 51
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختلال و مشکلات سلوکی در 51 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

آنچه قبل از قرن هفدهم درباره رفتار کودک وجود داشت شبیه به فرضیه­های مربوط به بزرگسالان بود. دلیل این امر، حاکم بودن دیدگاه پیش ساختگی بود. مطابق با این دیدگاه، کودک جدای از بزرگسال نبود. او باید مانند بزرگسالان لباس می­پوشید و انتظار می­رفت مانند بزرگسال رفتار کند. هیچ گونه سرگرمی، بازی یا ادبیات مخصوص کودکان وجود نداشت. فیلیپ آریه، مورخ فرانسوی توضیح داده است که این طرز فکر، تا چه حد در قرون وسطی رواج داشته است. مثلا در نقاشی­­ها و مجسمه­های قرون وسطی، به طور معمول، اندام و چهره کودکان و نوزادان را شبیه به بزرگسالان مجسم کرده­اند. کودکان تنها با اندازه­ی اندامهایشان متمایز می­شدند. گویی کودک ابتدا در قالب بزرگسال شکل گرفته  وسپس به دنیا آمده است (کاکاوند، 1393).

در اواخر قرن هجدهم بود که برای نخستین بار به رفتار نابهنجار کودک توجه شد. به علت نفوذ شدید کلیسا رفتارهای اخلال گرانه یا نابهنجار کودکان به طور عمده به ماهیت ذاتا وحشی و خشن آنها نسبت داده می­شد. در واقع طی این دوران، توجیه­های مذهبی برای اختلالات رفتاری به ندرت بر پایه ادله محکم استوار بود، چون تسلط  شیطان یا نیرو­های شیطانی بر فرد، تنها توجیه کننده رفتار او بود (کانر، 2011).

در قرن نوزدهم، وضعیت کودکان و نوجوانان بهبود یافت و این روند بهبودی در نیمه دوم قرن بیستم سرعت گرفت (مش و وولف، 2008؛ ترجمه مظفری مکی آبادی و فروع­الدین، 1389). نظریه روانکاوی به ظور چشمگیری در ارتقای سبک فکری درباره علل و درمان اختلال­های روانی موثر بود.  به تدریج کلینیک­های روان­پزشکی و روان­شناسی کودک در اروپا وآمریکا به وجود آمدند و بررسی، تشخیص و درمان کودکان بیمار را آغاز کردند. در سال 1925 میلادی، تحقیقات و مطالعات آرنولد گزل، روانشناس بزرگ کودک، پایه گذار پژوهشهای مربوط به چگونگی تکامل و رشد کودک شد. یک دهه پس از انتشارات گزل، اولین کتاب جدید در روان­پزشکی توسط کانر انتشار یافت و از آن پس، روانپزشکی و روان­شناسی کودک به عنوان یک رشته علمی جای خود را در میان علوم باز کرد (شاملو، 1392).

 

مشکلات سلوک

اصطلاح مشکلات سلوک به اعمال و نگرشهای نامرتبط با سن گفته می­شود که که به نقض انتظارات خانوادگی،هنجارهای اجتماعی و حقوق شخصی دیگران می­انجامد (مک ماهان و استیز، 2012). کودکانی که دچار مشکلات سلوک هستند، گستره­ای از رفتارهای خلاف قانون، از جیغ زدن، ناسزا گفتن و قشقرق به راه انداختن گرفته تا تخریب شدید دزدی و تجاوز از خود نشان می­دهند. از چندین دیدگاه به مشکلات سلوک توجه شده است، و اصطلاحات وتوصیف­های متفاوتی برای تشریح الگوهای رفتاری مشابه به کار رفته است. این دیدگاه­ها شامل دیدگاه­های قانونی، روان­شناختی، روان پزشکی و خدمات سلامت عمومی است.

 

دیدگاه قانونی

از نظر قانونی مشکلات سلوک، اعمال بزهکارانه یا جنایی هستند. تعاریف قانونی بزهکاری به قوانینی بستگی دارند که در طول زمان تغییر می­کنند یا از کشوری  به کشور دیگر متفاوت هستند. از آنجایی که تعریف­های قانونی به نحوه­ای که دادگاه­های قضایی به رفتارهای جامعه ستیزانه می­نگرند و با آنها برخورد می­کنند، بستگی دارند، در این تعریف­ها به اعمال جامعه ستیزانه کودکان بسیار خردسال توجه نمی­شود. همچنین لازم است که بزهکاری رسمی را از بزهکاری که خود کودک گزارش می­کند متمایز کنیم، زیرا احتمالا تفاوتی بین افرادی که الگوهای رفتار جامعه ستیزانه را نشان می­دهند و به طور رسمی بازداشت می­شوند و‌آنهایی که الگوهای مشابهی را نشان می­دهند، اما به دلیل هوش و ابتکارشان دستگیر نمی­شوند، وجود دارد. هنوز در مورد سنی که کودکان باید در برابر اعمال بزهکارانه خود مسؤل باشند، اختلاف نظر وجود دارد.

دو نوع عمل بزهکارانه کلی وجود دارد: جرائم وضعیتی و جرائم شاخص. جرائم وضعیتی اعمالی هستند که اگر نوجوانان مرتکب شوند جرم محسوب می­شود اما همین اعمال توسط بزرگسالان جرم محسوب نمی­شوند، برای نمونه، استفاده از الکل، فرار از مدرسه، رانندگی و تخلف از مقررات رفت و آمد. در مقابل، جرائم شاخص اعمالی هستند که چه توسط کودکان و چه توسط بزرگسالان انجام شوند جرم محسوب می­شوند؛ برای نمونه قتل، دزدی و ایجاد حریق. متأسفانه، مرز روشنی بین اعمال بزهکارانه که واکنشی است در برابر شرایط محیطی، از قبیل محله جرم خیز و اعمال جامعه ستیزانه ناشی از عوامل مربوط به خود کودک، از قبیل تکانشگری، وجود ندارد. تعریف­های بزهکاری از دیدگاه قانونی ممکن است ناشی از یک یا دو عمل بزهکارانه مجزا باشند، در حالی که در تعریف­هایی که از دیدگاه بهداشت روانی از این گونه رفتارها می­شود معمولاً لازم است الگویی پایدار از رفتارهای جامعه ستیزانه وجود داشته باشد. بنابراین تنها گروه کوچکی از کودکانی که در تعریف بزهکاری از دیدگاه قانونی قرار می­گیرند، الگوهای رفتاری را نشان می­دهند که با تعریف این رفتارها از دیدگاه اختلال روانی منطبق هستند (سیسچتی و ریچترز، 2014).



1.Status offeness

2. Index offenss

3. Cicchetti & Richters


 



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *